fbpx

Aina kaikki ei mene putkeen – urheiluvammasta toipumisen työkalut

Menin viime viikolla iloisesti vapaaotteluharjoituksiin. Käyn normaalisti harjoittelemassa vapaaottelua 3-5 kertaa viikossa normaalin saliharjoittelun lisäksi.
 
Harjoitus lähti käyntiin normaalisti hyvällä energialla. Yleensä vapaaottelu harjoitukset ovat hyvin intensiivisiä ja sisältävät paljon kontaktia, joten huolellisesti lämmittely harjoituksiin on erittäin tärkeää.
 
Aivan harjoitusten lopussa harjoittelimme kaverin kanssa potkuja, niin että toinen piti suojuksia. Oli aivan viimeisiä liikkeitä harjoituksissa ja klassinen ”yksi vielä”.
 
Pitelin hieman huolimattomasti suojuksia ja kaveri potkaisi todella lujaa niihin. Tai ainakin melkein. Suojus lipsahti hieman sivulle ja potku osui puoliksi ranteeseen.
 
En tiedä teistä, mutta minä ainakin tiedän nyt miltä tuntuu aktiivisesti harjoittelevan, fyysisesti huippukunnossa olevan 80-kiloisen aikuisen miehen potku.
 
Ranteeni sai kovan iskun ja jouduin lopettamaan harjoitukset siihen. Ranne ei ole turvonnut, mutta edelleen todella kipeä.
 
En ole käynyt näyttämässä sitä vielä lääkärillä, koska olen lapsesta asti lumilautaillut ja kolhinut ranteeni usein. Lumilautailu ei ole helpoin laji ranteille, ihan tiedoksi.
 
No en ajatellut jäädä tuleen makaamaan vaan tarjota keholleni parhaat ruoat ja lisäravinteet toipumisen tueksi. Aito ravinnetiheä ruoka ja oikeat lisäravinteet voivat nopeuttaa vammasta palautumista. Tämä on tärkeää – mutta jää usein monella huomioimatta.
 
Suurin osa lääkäreistä, valmentajista ja ravitsemusterapeuteista ymmärtävät, että ravitsemuksella voi olla oleellinen rooli loukkaantumisesta palautumisessa. Kuitenkin olen huomannut, että harva niistä todella kannustaa käyttämään ravintoa ja oikeita lisäravinteita urheiluvammoista nopeammin toipumiseen.
 
Itse olen murtanut selkäni, poikkaissut käteni kyynärpäästä kokonaan, saanut aivotärähdyksen, poikkaissut nivelsiteet polvesta, murtanut solisluun, muranut useasti kylkiluita ja lukuisia pienempiä murtumia ja kolauksia. Enkä tähän päivään asti, muista koskaan saaneeni ohjeita ravintoon palautumisen vauhdittamiseksi.
 
Tämä on johtanut siihen, että olen lähes pakkomielteisesti selvittänyt ja kokeillut parhaat ruoat ja lisäravinteet aina loukkaantumisesta palautumiseen. Seuraavassa on luettelo vitamiineista ja ravintolisistä, joilla aion nopeuttaa omaa paranemista huomattavasti:
  • A-vitamiini
  • C-vitamiini
  • Sinkki
  • L-arginiini
  • Glutamiini

Tässä yhteenveto palautumissuunnitelmasta:

 
Palautumisprosessin jokaisen vaiheen aikana aion käyttää kohdennettuja ravitsemuksellisia strategioita tukemaan ja tehostamaan vammasta toipumista. Aion myös varmistaa, että syön tarpeeksi kaloreita ja proteiineja. Myös runsas vedenjuonti on tärkeää.
 
Vitamiinit A, B, C ja D samoin kuin kalsium, kupari, rauta, magnesium, mangaani ja sinkki ovat tärkeitä vammasta palautumiseen. Näitä nauttimalla voin merkittävästi nopeuttaa loukkaantumisesta palautumista.
 
Kun yhdistän nämä lisäravinteet aidoista raaka-aineista valmistetun ruokavalion kanssa, joka sisältää pääosassa ravinnetiheää ruokaa, niin olen jo pian takaisin painimatolla 🙂

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

LUE LISÄÄ BLOGISTA

Ilmaisia työkaluja rasvanpolton aloittamiseen

Hyvinvointivalmentaja Anni Sirviö opastaa sinut näiden vinkkien avulla turvallisesti alkuun!.

Ilmainen E-kirja

Lataa ilmainen e-kirja, joka sisältää herkullisia reseptejä ja vinkkejä ketogeeniseen ruokavalioon.

Webinaari rasvanpolttoon

Tule kuuntelemaan ilmainen webinaari, joka tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen rasvanpolttoon.

Soveltuuko keto minulle?

Tämä video käy läpi ketogeenisen ruokavalion "vaikutuksia" ja antaa uusia näkemyksiä ruokavalioon.

Oletko valmis aloittamaan kickstart matkasi?

Aloita valitsemalla sinulle sopiva valmennus