Terveys ja hyvinvointi
Fredu Sirviö

Miksi pitäisi luopua hiilareista eikä kaloreista, kun haluaa pitää painonsa kurissa?

BMJ Medical Journalissa julkaistussa tutkimuksessa oli mukana 164 ylipainoista henkilöä, joista osa oli vähähiilihydraattisella dieetillä ja osa runsashiilihydraattisella dieetillä. Vähähiilihydraattisella dieetillä olevat polttivat vuorokaudessa 250 kaloria enemmän kuin runsaasti hiilihydraattia sisältävällä dieetillä olevat. Tämä saattaa olla avain saavutetun painon ylläpitämisessä dieetin jälkeen, jolloin hidastuneella aineenvaihdunnalla ja nälän tunteella on taipumus ottaa valta. ”Tämä saattaa olla

Lue lisää »
Treeni
Fredu Sirviö

Jo tunti viikossa salitreeniä vähentää sydänkohtauksen riskiä

Uuden tutkimuksen mukaan jo alle tunninkin viikottainen painoharjoittelu vähentää sydänkohtauksen riskiä 40-70 %. Tätä pidemmät harjoitukset eivät tuoneet lisähyötyjä. Yleisen käsityksen mukaan salilla on vietettävä pitkiä aikoja, mutta jopa kaksi viiden minuutin sarjaa penkkipunnerruksia osoittautui tehokkaaksi. Tutkimus tehtiin Iowa State Yliopistossa. Tutkimus on ensimmäisiä, jossa tutkitaan painoharjoittelun ja sydän- ja verisuonitautien yhteyttä. Tulosten mukaan painoharjoittelusta

Lue lisää »
Treeni
Fredu Sirviö

Pätkäpaasto ja treenaaminen – Paastotreeni ja treenien tauottaminen pätkäpaastolla

Ei ole väärää aikaa treenata, mutta on hyvää ja huonoa treenien jaksottamista, varsinkin kun noudatamme pätkäpaastoa. Huonosti ajoitettu treeni voi katkaista kehon paastotilan ja heikentää vointia, erityisesti silloin, jos paastoaminen on sinulle muutenkin hankalaa ja tunnet usein nälkää. Kokemusperäisesti ongelmat paastonaikaisessa treenaamisessa lisääntyvät sitä mukaa, kuin rasvaprosentti pienenee. Erityisesti varhaiset aamutreenit tekevät erittäin nälkäiseksi, kun

Lue lisää »
Terveys ja hyvinvointi
Fredu Sirviö

Tutkimus: Kuinka ketogeeninen ruokavalio vaikuttaa eri syöpätyyppeihin

 Ketogeeninen ruokavalio (KD) on runsasrasvainen, vähähiilihydraattinen ja proteiinipitoinen ruokavalio, jota on äskettäin ehdotettu paranemista tukevaksi hoitomuodoksi useiden syöpätyyppien hoidossa.   Ketogeenisen ruokavalion teho perustuu Warburgin efektiin, biokemialliseen ilmiöön, jossa syöpäsolut hyödyntävät ATP:n tuottamisessa pääasiassa glykoosia oksidatiivisen fosforylaation sijaan. Lisäksi jotkut syövät eivät kykene metaboloimaan ketoaineita mitokondrioiden toimintahäiriön ja ketonien hyödyntämisen kannalta välttämättömien entsyymien vähentymisen vuoksi.  

Lue lisää »
Treeni
Fredu Sirviö

Uusi tutkimus: Ketogeenisen ruokavalion vaikutukset voimaharjoittelua harrastavien miesten kehon koostumukseen, voimaan, tehoon ja hormonaaliseen profiiliin

Tutkimuksen Suomennos: Anni Sirviö 7 kesäkuuta 2018. Tutkimuksen julkaisseet henkilöt: Wilson JM, Lowery RP, Roberts MD, Sharp MH, Joy JM, Shields KA, Partl J, Volek JS, D’Agostino D. Alkuperäinen tutkimus julkaistu PubMedissä ja se on luettavissa tästä.   Tutkijat Wilson, Lowery, Volek ja heidän kollegansa tekivät tutkimuksen, jossa selvitettiin, miten ketogeeninen ruokavalio vaikuttaa urheilijoiden fysiikkaan, etenkin

Lue lisää »
kuusenkerkkiä metsästä
Reseptit
Fredu Sirviö

Näin valmistat kuusenkerkkäsiirappia

Kuusenkerkkäsiirappi on erinomainen yskänlääke ja todella maukas jälkiruokakastike. Kuusenkerkkäsiirappi sopii myös makeaksi mausteeksi moniin pääruokiin. Kokeile esim. padoissa, juuresten tai vaikkapa grilliruoan kanssa. ”-Ennen vanhat ihmiset keräsivät suuhun paljon kuusenkerkkiä ja pureskelivat niitä. He torjuivat hammassärkyä, suutulehdusta ja keuhkoputkentulehdusta tällä keinoin. Ainoastaan tietysti keväisin, jolloin kerkät olivat tuoreita, kertoo eläkkeellä oleva metsänhoitaja Matti Eerola. -yle.fi”

Lue lisää »
näin teet raakasuklaata
Reseptit
Fredu Sirviö

Fredun raakasuklaaresepti – näin helppoa on suklaan tekeminen itse

Kaakaon terveellisyys on yleisesti tunnettu fakta. Kuitenkin suurin osa suklaasta mitä kaupassa myydään on kaikkea muuta kuin terveellistä. Yleensä niissä on kaakaon seurana suuri määrä valkoista sokeria ja muita epäterveellisiä ainesosia. Tässä Safkatutkan perustajan Fredu Sirviö suosikkiresepti raakasuklaan valmistukseen. Tarvitset: 1 dl kaakaovoita 1 dl kookosöljyä 1 dl raakakaakaojauhetta 2 rkl hunajaa tai kookossokeria ripaus

Lue lisää »
vihreistä lehtikasviksista saat terveydelle tärkeää lehtivihreää
Terveys ja hyvinvointi
Fredu Sirviö

Miksi jokaisen suomalaisen tulisi syödä lisää lehtivihreää sisältäviä kasviksia

Uusi hiljattain julkaistu tutkimus Journal of Cell Science julkaisussa paljastaa uutta, ja mielenkiintoista tietoa klorofylliä sisältävien kasvien syömisen hyödyistä. Tutkimuksessä kävi ilmi, että syömällä paljon klorofylliä eli lehtivihreää sisältäviä ruokia, voivat nisäkkäät vangita tiettyjä aaltopituuksia auringon säteilystä, ja tämä säteily yhdessä klorofyllin kanssa lisää energian tuotantoa solujen sisällä, eli mitokondrioissa. Tutkijat havaitsivat, että nisäkkäät voivat lisätä

Lue lisää »
niksi jolla vähentää torjunta-ainejäämiä
Terveys ja hyvinvointi
Fredu Sirviö

Vähennä torjunta-ainejäämiä ruoassasi

Torjunta-ainejäämiä löytyy nykyään kaikkialta. Jos haluaa välttää torjunta-ainejäämiä niin kannattaa suosia luomua. Jos luomulaatuisia hedelmiä tai kasviksia ei ole saatavilla niin kannattaa ehdottomasti kuoria kasvikset ennen käyttöä. Suurin osa torjunta-ainejäämistä löytyy yleensä kuoresta. Hiljattain julkaistun amerikkalaisen Enviromental Working Groupin tutkimuksen mukaan eniten ja vähiten torjunta-aineita löytyi seuraavista kasviksista. Eniten torjunta-aineita löytyy seuraavista kasviksista: 1. Omenat 2. Mansikat 3.

Lue lisää »
banaanileivän valmistus on helppoa
Reseptit
Fredu Sirviö

Helppo ja herkullinen gluteeniton banaanileipä

Tämä banaanileipä on super-helppo ja nopea toteuttaa. Siinä ei ole lainkaan gluteenia, eikä lisättyä makeutustakaan tarvita banaanien tuoman luontaisen makeuden ansiosta. Maistuu niin lapsille, kuin aikuisillekkin. Sopii aamiaiseksi, välipalaksi ja vaikkapa kahvin kanssa. Siinä on kivasti proteiinia ja  kalsiumia, ja se pitää hyvin nälkää. Resepti: 7 kypsää banaania 7 kananmunaa 2 isoa ruokalusikallista tahinia 2 dl kookosjauhoja

Lue lisää »
Vieritä ylös