fbpx
Jo tunti viikossa

Jo tunti viikossa salitreeniä vähentää sydänkohtauksen riskiä

Uuden tutkimuksen mukaan jo alle tunninkin viikottainen painoharjoittelu vähentää sydänkohtauksen riskiä 40-70 %. Tätä pidemmät harjoitukset eivät tuoneet lisähyötyjä.

Yleisen käsityksen mukaan salilla on vietettävä pitkiä aikoja, mutta jopa kaksi viiden minuutin sarjaa penkkipunnerruksia osoittautui tehokkaaksi. Tutkimus tehtiin Iowa State Yliopistossa. Tutkimus on ensimmäisiä, jossa tutkitaan painoharjoittelun ja sydän- ja verisuonitautien yhteyttä. Tulosten mukaan painoharjoittelusta on hyötyä yksinään, ilman aerobista harjoittelua, kuten juoksemista tai kävelyä. Toisin sanoen aerobista liikuntaa ei tarvitse suorittaa aiemmin suositeltuja määriä, painoharjoittelu yksinään tuo tuloksia. Tutkimus on julkaistu Medicine and Science in Sports –julkaisussa.

Tutkimuksessa analysoitiin dataa 13 000 aikuisesta, jotka osallistuivat Aerobics Centerin pitkäaikaistutkimukseen. Tutkimuksessa mitattiin kolmea terveysmuuttujaa: Sydän- ja verisuonitapahtumia, kuten sydänkohtauksia ja aivohalvauksia, joissa potilas jäi eloon, sekä niitä, joissa potilas menehtyi ja muita kuolemia. Tutkimustulosten mukaan painoharjoittelu vähensi näiden kaikkien todennäköisyyttä.

”Tulokset ovat rohkaisevia, mutta lähtevätkö ihmiset todellakin salille? Ja käyvät siellä säännöllisesti? Se on miljoonan dollarin kysymys”

Salille meneminen

Painoharjoittelua ei ole aina yhtä helppo sovittaa tavalliseen arkeen kuin aerobista harjoittelua. Arkiaktiivisuuteen on helppo lisätä kävelyä tai pyöräilyä tai kävellä portaat ylös. Painoharjoitteluun on vain harvoja tilaisuuksia arjessa. Monella on kuntopyörä tai stepperi kotona, mutta harvemmalla kattavat kuntosalilaitteet.

Tämän takia kuntosalijäsenyys on järkevä. Samaisen tutkimuksen mukaan ne, joilla oli kuntosalijäsenyys liikkuivat enemmän. Tässä tutkimuksessa tutkittiin vapaa painojen ja painolaitteiden käyttöä, mutta hyötyä on muustakin lihaksia vahvistavasta harjoittelusta.

Minkä tahansa painon nostamisesta on hyötyä, kunhan lihas saa harjoitusta. Keholle on ihan se ja sama, kaivatko ojaa lapiolla, nosteletko painavia kauppakasseja vai kahvakuulaa.

Useimmat painoharjoittelua koskevat tutkimukset keskittyvät luuterveyteen, suorituskykyyn ja ikäihmisten elämänlaatuun. Sydänkohtausten ehkäisyn kohdalla monet ajattelevat ensimmäiseksi lenkkeilyä tai muuta aerobista harjoittelua. Tämän tutkimuksen mukaan painoharjoittelu on yhtä hyödyllistä ja sillä on lisäksi muitakin etuja.

Samasta tutkimusaineistosta etsittiin myös yhteyttä painoharjoittelun ja diabeteksen ja korkean kolesterolin välillä. Tämä tutkimus julkaistiin Mayo Clinic Proceedings –julkaisussa. Tutkimuksen mukaan painoharjoittelu vähensi näitäkin sairausriskejä.

Tutkimuksessa verrattiin alle tunnin viikossa salilla treenaavien ja kokonaan painoilla harjoittelemattomien ryhmiä ja tuloksen mukaan metabolisen oireyhtymän riski väheni 29 %. Metabolinen oireyhtymä lisää riskiä sairastua sydänsairauksiin, aivohalvauksiin ja diabetekseen. Korkean kolesterolin riski väheni 32 %. Tulokset olivat riippumattomia aerobisesta harjoittelusta.

Lihasten harjoittamisella on merkitystä paitsi kalorien polttamisessa sekä luiden ja nivelien liikkuvuudessa, mutta myös aineenvaihdunnallisia hyötyjä. Tätä ei useinkaan ymmärretä. Vaikka et lenkkeile, etkä tee muutakaan aerobista harjoittelua, painoharjoittelulla teet lihaksistasi suuremmat ja vahvemmat, jolloin ne myös polttavat enemmän kaloreita. Tämä torjuu lihavuutta ja tuo useita muitakin terveysetuja.

Kuinka aloittaa saliharjoittelu?

Monelle suurin kynnys aloittaa voimaharjoittelu on mennä ensimmäistä kertaa kuntosalille. Usein kun muutaman kerran on käyty tutustumassa saliharjoitteluun, siitä tulee mieluisa rutiini arkeen. Olen luonut Kickstart -treeniohjelmat, jotka auttavat pääsemään yksilöllisiin tavoitteisiin. Täytä alla olevasta linkistä nopea testi, jonka avulla pääset katsomaan mikä ohjelmista sopii juuri sinulle.

Jaa tämä julkaisu somessa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

LUE LISÄÄ BLOGISTA

Ilmaisia työkaluja rasvanpolton aloittamiseen

Hyvinvointivalmentaja Anni Sirviö opastaa sinut näiden vinkkien avulla turvallisesti alkuun!.

Ilmainen E-kirja

Lataa ilmainen e-kirja, joka sisältää herkullisia reseptejä ja vinkkejä ketogeeniseen ruokavalioon.

Webinaari rasvanpolttoon

Tule kuuntelemaan ilmainen webinaari, joka tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen rasvanpolttoon.

Soveltuuko keto minulle?

Tämä video käy läpi ketogeenisen ruokavalion "vaikutuksia" ja antaa uusia näkemyksiä ruokavalioon.

Oletko valmis aloittamaan kickstart matkasi?

Aloita valitsemalla sinulle sopiva valmennus