fbpx

Ketogeenisellä ruokavaliolla pyritään saamaan elimistö ketoosiin

Ketogeeninen ruokavalio sisältää vain vähän hiilihydraatteja, riittävästi proteiineja mutta runsaasti rasvaa, jolloin elimistö menee ketoosiin ja aivot käyttävät energianlähteenä ketoaineita glukoosin sijaan.
Ketogeenista ruokavaliota käytetään erityisesti vaikean epilepsian hoidossa ja joskus myös lasten lihavuuden hoitokeinona. Nykytiedon valossa ketogeeninen ruokavalio näyttäisi olevan hyvin hyödyllinen ja terveyttä edistävä myös suurelle osalle väestöstä.
Elimistön ollessa ketoosissa, eli kehon hiilihydraattivarastojen ollessa niukat tai tyhjät, maksa alkaa käyttää elimistön rasvavarastoja aivojen tarvitseman glukoosin tuotantoon edistäen näin rasvan palamista ja laihtumista.
Ketoosi syntyy ainoastaan silloin, jos elimistö ei saa riittävästi hiilihydraatteja glukoosin tuottamista varten. Tästä syystä haluttaessa saavuttaa ketoositila on ainoa mahdollisuus vähentää ruokavaliosta saatavan hiilihydraatin määrää.
Elimistö siirtyy ketoosiin hiilihydraattien saannin ollessa noin 20-100 grammaa vuorokaudessa. Aivan täsmällistä rajaa on mahdotonta vetää, koska jokaisen ihmisen elimistö toimii yksilöllisesti.
Esimerkiksi Atkinsin dieetin alkuvaiheessa hiilihydraatteja tulisi syödä vain noin 20 grammaa vuorokaudessa nopean ketoositilan saavuttamiseksi. Yleensä ketoosidieetillä nautitaan etenkin alkuvaiheessa noin 20 grammaa hiilihydraatteja vuorokaudessa, muun ruokavalion koostuessa proteiineista joita syödään 1 – 2 grammaa painokiloa kohti, sekä rasvoista. Prosentteina tämä tarkoittaa suunnilleen 5 % – 10 % hiilihydraatteja, 30 % proteiineja ja loppuosa, noin 60 % rasvoja dieetin päivittäisestä energiamäärästä. Tulee muistaa, että nämä lasketaan kaloreista, ei grammoista. Rasva sisältää energiaa yli tuplasti hiilihydraatteihin ja proteiiniin nähden. 1 gramma rasvaa sisältää 9 kcal, 1 gramma hiilihydraattia tai proteiinia vain 4 kcal.
Kuten paastotessakin, ketogeenisen ruokavalioon siirtyessä, henkilö kokee usein väsymystä ja huonovointisuutta, jotka väistyvät ketoositilan edetessä kehossa.

Ketogeenisen ruokavalion peruspilarit ovat mm.

Liha
Rasvainen kala
Kananmunat
Vähän hiilihydraatteja sisältävät kasvikset, kuten salaatti ja kaali
Juustot
Kerma
Voi
Öljyt
Monivitamiinivalmisteet
Kalsium- ja D-vitamiinivalmisteet

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

LUE LISÄÄ BLOGISTA

Ilmaisia työkaluja rasvanpolton aloittamiseen

Hyvinvointivalmentaja Anni Sirviö opastaa sinut näiden vinkkien avulla turvallisesti alkuun!.

Ilmainen E-kirja

Lataa ilmainen e-kirja, joka sisältää herkullisia reseptejä ja vinkkejä ketogeeniseen ruokavalioon.

Webinaari rasvanpolttoon

Tule kuuntelemaan ilmainen webinaari, joka tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen rasvanpolttoon.

Soveltuuko keto minulle?

Tämä video käy läpi ketogeenisen ruokavalion "vaikutuksia" ja antaa uusia näkemyksiä ruokavalioon.

Oletko valmis aloittamaan kickstart matkasi?

Aloita valitsemalla sinulle sopiva valmennus