Miksi pitäisi luopua hiilareista eikä kaloreista, kun haluaa pitää painonsa kurissa?

BMJ Medical Journalissa julkaistussa tutkimuksessa oli mukana 164 ylipainoista henkilöä, joista osa oli vähähiilihydraattisella dieetillä ja osa runsashiilihydraattisella dieetillä. Vähähiilihydraattisella dieetillä olevat polttivat vuorokaudessa 250 kaloria enemmän kuin runsaasti hiilihydraattia sisältävällä dieetillä olevat. Tämä saattaa olla avain saavutetun painon ylläpitämisessä dieetin jälkeen, jolloin hidastuneella aineenvaihdunnalla ja nälän tunteella on taipumus ottaa valta. ”Tämä saattaa olla avain lihavuusepidemian ratkaisussa” julkaisu toteaa.

”Kaikkia kaloreita ei todellakaan luotu samanarvoisiksi, toteaa tämä tutkimus. Pitkällä tähtäimellä hiilihydraattien rajoittaminen saattaa olla olennaisempaa, kuin kalorimäärän rajoittaminen” toteaa tohtori David Ludwig, Bostonin lastensairaalan lihavuutta ehkäisevän keskuksen johtaja.

Tutkimus haki vastausta yhteen ikävimmistä painonpudotukseen liittyvistä faktoista: Kevyempi keho kuluttaa vähemmän kaloreita, aineenvaihdunta on hitaampaa ja keho lähettää nälkäsignaaleja herkemmin. Tohtori Ludwigin mukaan tämä on tuhon tie.

Ihmetystä aiheuttaa myös kehon tapa lähettää signaalia aivoille, että se on nääntymässä nälkään, vaikka näin ei ole. Joidenkin tutkijoiden mukaan tähän vaikuttaa hiilihydraatti-insuliinimalli-teoria, jonka mukaan prosessoiduista hiilihydraateista, kuten valkoisesta leivästä tulee laukaiseva tekijä hormoneille, jotka puolestaan aikaansaavat näläntunteen, aineenvaihdunnan hidastumisen ja painonnousun.

Prosessoidut hiilihydraatit muuntuvat kehossa nopeasti sokeriksi nostaen insuliinitasoja. Insuliini taas ohjelmoi rasvasolut varastoimaan ylimääräiset kalorit. Kun kalorit ovat varastoituneet rasvasoluihin, niitä ei riitä aivoille, jolloin se viestittää keholle, että tarvitaan lisää ruokaa.

Tutkijat saivat 164 koehenkilö Framinghamin yliopistoton henkilökunnasta, opiskelijoista ja tiedekunnista. He söivät vain tutkimuksen aikana tarjottua ruokaa. Ensin osallistujat laihtuivat noin 12 % ruumiinpainostaan, keskimäärin 10-15 kiloa. Tutkijat pitivät etukäteen selvänä, että tämä tulee rasittamaan koehenkilöiden aineenvaihduntaa.

20 viikon kokeen aikana osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään: Ensimmäisessä ruokavalio sisälsi 20 % hiilihydraatteja, toisessa 40 % hiilihydraatteja ja kolmannessa 60 % hiilihydraatteja. Kaikki ruokavaliot sisälsivät 20 % proteiinia loppuosan muodostuessa rasvasta. Kaikki ruokavaliot sisälsivät terveellisiä ruokia ja olivat mahdollisimman samanlaisia. Tässä vaiheessa tavoite oli pitää saavutettu paino, eikä enää pudottaa sitä.

Vähähiilihydraattisella dieetillä olevat polttivat 209 – 278 kaloria enemmän kuin ne, jotka olivat korkea hiilihydraattisella dieetillä. Vaikka tavoite oli säilyttää paino nykytasollaan, niin tällainen kalorivaje aiheuttaa 10 kilon painonpudotuksen kolmessa vuodessa.

Erotus oli vielä suurempi niillä, joilla oli taipumus tuottaa runsaasti insuliinia reaktiona hiilihydraatteihin. He polttivat jopa 308 – 478 ylimääräistä kaloria vähähiilihydraattisella dieetillä verrattuna runsashiilihydraattiseen dieettiin.

Jaa tämä artikkeli

Artikkelit

Terveys ja hyvinvointi
Fredu Sirviö

Miksi pitäisi luopua hiilareista eikä kaloreista, kun haluaa pitää painonsa kurissa?

BMJ Medical Journalissa julkaistussa tutkimuksessa oli mukana 164 ylipainoista henkilöä, joista osa oli vähähiilihydraattisella dieetillä ja osa runsashiilihydraattisella dieetillä. Vähähiilihydraattisella dieetillä olevat polttivat vuorokaudessa 250 kaloria enemmän kuin runsaasti hiilihydraattia sisältävällä dieetillä olevat. Tämä saattaa olla avain saavutetun painon ylläpitämisessä dieetin jälkeen, jolloin hidastuneella aineenvaihdunnalla ja nälän tunteella on taipumus ottaa valta. ”Tämä saattaa olla

Lue lisää »
Treeni
Fredu Sirviö

Jo tunti viikossa salitreeniä vähentää sydänkohtauksen riskiä

Uuden tutkimuksen mukaan jo alle tunninkin viikottainen painoharjoittelu vähentää sydänkohtauksen riskiä 40-70 %. Tätä pidemmät harjoitukset eivät tuoneet lisähyötyjä. Yleisen käsityksen mukaan salilla on vietettävä pitkiä aikoja, mutta jopa kaksi viiden minuutin sarjaa penkkipunnerruksia osoittautui tehokkaaksi. Tutkimus tehtiin Iowa State Yliopistossa. Tutkimus on ensimmäisiä, jossa tutkitaan painoharjoittelun ja sydän- ja verisuonitautien yhteyttä. Tulosten mukaan painoharjoittelusta

Lue lisää »
Treeni
Fredu Sirviö

Pätkäpaasto ja treenaaminen – Paastotreeni ja treenien tauottaminen pätkäpaastolla

Ei ole väärää aikaa treenata, mutta on hyvää ja huonoa treenien jaksottamista, varsinkin kun noudatamme pätkäpaastoa. Huonosti ajoitettu treeni voi katkaista kehon paastotilan ja heikentää vointia, erityisesti silloin, jos paastoaminen on sinulle muutenkin hankalaa ja tunnet usein nälkää. Kokemusperäisesti ongelmat paastonaikaisessa treenaamisessa lisääntyvät sitä mukaa, kuin rasvaprosentti pienenee. Erityisesti varhaiset aamutreenit tekevät erittäin nälkäiseksi, kun

Lue lisää »
Terveys ja hyvinvointi
Fredu Sirviö

Tutkimus: Kuinka ketogeeninen ruokavalio vaikuttaa eri syöpätyyppeihin

 Ketogeeninen ruokavalio (KD) on runsasrasvainen, vähähiilihydraattinen ja proteiinipitoinen ruokavalio, jota on äskettäin ehdotettu paranemista tukevaksi hoitomuodoksi useiden syöpätyyppien hoidossa.   Ketogeenisen ruokavalion teho perustuu Warburgin efektiin, biokemialliseen ilmiöön, jossa syöpäsolut hyödyntävät ATP:n tuottamisessa pääasiassa glykoosia oksidatiivisen fosforylaation sijaan. Lisäksi jotkut syövät eivät kykene metaboloimaan ketoaineita mitokondrioiden toimintahäiriön ja ketonien hyödyntämisen kannalta välttämättömien entsyymien vähentymisen vuoksi.  

Lue lisää »
Treeni
Fredu Sirviö

Uusi tutkimus: Ketogeenisen ruokavalion vaikutukset voimaharjoittelua harrastavien miesten kehon koostumukseen, voimaan, tehoon ja hormonaaliseen profiiliin

Tutkimuksen Suomennos: Anni Sirviö 7 kesäkuuta 2018. Tutkimuksen julkaisseet henkilöt: Wilson JM, Lowery RP, Roberts MD, Sharp MH, Joy JM, Shields KA, Partl J, Volek JS, D’Agostino D. Alkuperäinen tutkimus julkaistu PubMedissä ja se on luettavissa tästä.   Tutkijat Wilson, Lowery, Volek ja heidän kollegansa tekivät tutkimuksen, jossa selvitettiin, miten ketogeeninen ruokavalio vaikuttaa urheilijoiden fysiikkaan, etenkin

Lue lisää »
kuusenkerkkiä metsästä
Reseptit
Fredu Sirviö

Näin valmistat kuusenkerkkäsiirappia

Kuusenkerkkäsiirappi on erinomainen yskänlääke ja todella maukas jälkiruokakastike. Kuusenkerkkäsiirappi sopii myös makeaksi mausteeksi moniin pääruokiin. Kokeile esim. padoissa, juuresten tai vaikkapa grilliruoan kanssa. ”-Ennen vanhat ihmiset keräsivät suuhun paljon kuusenkerkkiä ja pureskelivat niitä. He torjuivat hammassärkyä, suutulehdusta ja keuhkoputkentulehdusta tällä keinoin. Ainoastaan tietysti keväisin, jolloin kerkät olivat tuoreita, kertoo eläkkeellä oleva metsänhoitaja Matti Eerola. -yle.fi”

Lue lisää »

Oletko valmis aloittamaan Kickstart matkasi?

Tee nopea testi katsoaksesi mikä ohjelma sopii parhaiten juuri SINULLE! Aloita treenaamaan tuloksellisesti sinulle oikean ohjelman avulla