fbpx

Piilosokereita lähes kaikkialla – katso kattava lista nimistä joilla sokeria piilotellaan elintarvikkeisiin

Vaikka sokeri maistuu ihanalle ja kohtelee makunystyröitämme kovin ystävällisesti, on se silti varsinkin liiallisesti nautittuna haitallista terveydellemme. Luonnollisesti monissa hedelmissä ja kasviksissa esiintyvistä sokereista ei pidä silti olla huolissaan, mutta lisätystä ja prosessoiduista teollisista sokereista kannattaa. Suurin osa päivittäisestä suomalaisten sokerin saannista koostuu nimenomaan lisätyistä sokereista.
Suomalaisten sokerinkulutus ei ole juurikaan laskenut. Ravintotase-tutkimuksesta selvisi, että suomalaiset syövät vuodessa noin 30 kiloa lisättyä sokeria eli sakkaroosia. Tavanomainen sokeri sisältää vain energiaa, eikä lainkaan ravintoaineita. Siksi sen liiallinen nauttiminen voi johtaa painon nousuun.
Suomalaiset kuluttavat paljon sokeria: Miesten päivittäisestä energiansaannista 9 prosenttia,  naisten 10 prosenttia ja lasten jopa 12-14 prosenttia tulevat sokereista.  Suomalaiset 3-6 vuotiaat lapset syövät siis sokeria noin 40-50 grammaa per päivä, suurin osa tästä eli noin 85% on lisättyä sokeria. Huolestuttavaa tässä on sokerinsyönnin yleisyys ja vain joka viides suomalainen lapsi syö sokeria alle saanti suositusten.
Runsaasti sokeria sisältävä ruoka on laadullisesti kehnompaa, sillä lisättyä sokeria pullolaan olevat ruoat eivät sisällä riittävästi tarvittavia ravintoaineita.

Sokeri voidaan merkitä pakkauksiin monilla eri nimillä:

  • ruokosokeri
  • korkean fruktoosi pitoisuuden maissisiirappi / High Fructose Corn Syrup (HFCS)
  • glukoosi / rypälesokeri
  • fruktoosi / hedelmäsokeri
  • glukoosi-fruktoosisiirappi
  • fruktoosi-glukoosisiirappi
  • tärkkelyssiirappi
  • sakkaridit
  • agavenektari
  • ohramallas
  • juurikassokeri (Beet sugar)
  • melassi
  • Riisisiirappi
  • ruskea sokeri
  • intiaanisokeri
  • karamelli
  • carob siirappi
  • tomusokeri
  • kookossokeri
  • maissisiirappi
  • dekstroosi
  • galaktoosi
  • inverttisokeri
  • laktoosi / maitosokeri
  • maltodextriini
  • maltoosi
  • vaahterasiirappi
  • muscovado sokeri
  • raakaruokosokeri
  • fariinisokeri
  • sukroosi
  • tapioca siirappi
  • isoglukoosi
  • sakkaroosi
  • dekstroosi
  • maltoosi
  • tagatoosi
  • trehaloosi
  • glukoosisiirappi
  • isoglukoosi
  • sorbitoli
  • isomalti
  • laktitoli
  • maltitolisiirappi
  • sorbitolisiirappi
  • kidesokeri
  • fariinisokeri

 
Ruokapakkauksiin sokeri ja makeuttajat merkitään mitä moninaisimmilla sanoilla, kuten edellisestä listauksesta voi huomata. Kannattaa siis olla tarkkana ruoka ostoksilla ja lukea tuoteselosteet tarkkaan, jos liialliselta lisätyltä sokerilta haluaa välttyä.
 
Lähteet:
http://syohyvaa.fi/vieko-sokeri-terveyden/
http://stat.luke.fi/ravintotase-2014-ennakko-ja-2013-lopulliset-tiedot_fi
http://syohyvaa.fi/sokerihuurteinen-lapsuus/

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

LUE LISÄÄ BLOGISTA

kuusenkerkkiä metsästä
Reseptit
Fredu Sirviö

Näin valmistat kuusenkerkkäsiirappia

Kuusenkerkkäsiirappi on erinomainen yskänlääke ja todella maukas jälkiruokakastike. Kuusenkerkkäsiirappi sopii myös makeaksi mausteeksi moniin pääruokiin. Kokeile esim. padoissa, juuresten tai

Lue lisää »

Ilmaisia työkaluja rasvanpolton aloittamiseen

Hyvinvointivalmentaja Anni Sirviö opastaa sinut näiden vinkkien avulla turvallisesti alkuun!.

Ilmainen E-kirja

Lataa ilmainen e-kirja, joka sisältää herkullisia reseptejä ja vinkkejä ketogeeniseen ruokavalioon.

Webinaari rasvanpolttoon

Tule kuuntelemaan ilmainen webinaari, joka tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen rasvanpolttoon.

Soveltuuko keto minulle?

Tämä video käy läpi ketogeenisen ruokavalion "vaikutuksia" ja antaa uusia näkemyksiä ruokavalioon.

Oletko valmis aloittamaan kickstart matkasi?

Aloita valitsemalla sinulle sopiva valmennus