fbpx

Uusi tutkimus: Ketogeenisen ruokavalion vaikutukset voimaharjoittelua harrastavien miesten kehon koostumukseen, voimaan, tehoon ja hormonaaliseen profiiliin

Tutkimuksen Suomennos: Anni Sirviö 7 kesäkuuta 2018. Tutkimuksen julkaisseet henkilöt: Wilson JM, Lowery RP, Roberts MD, Sharp MH, Joy JM, Shields KA, Partl J, Volek JS, D’Agostino D. Alkuperäinen tutkimus julkaistu PubMedissä ja se on luettavissa tästä.
 
Tutkijat Wilson, Lowery, Volek ja heidän kollegansa tekivät tutkimuksen, jossa selvitettiin, miten ketogeeninen ruokavalio vaikuttaa urheilijoiden fysiikkaan, etenkin voimaharjoittelua harrastavien miesten kohdalla harjoitteluohjelmien jälkeen.
 
Tutkimuksen nimi on ”Ketogeenisen ruokavalion vaikutukset voimaharjoittelua harrastavien miesten kehon koostumukseen, voimaan, tehoon ja hormonaaliseen profiiliin”.
Tutkimus ketogeenisestä ruokavaliosta: Rasvaton massa ja parempi hormonaalinen profiili Vs. länsimaiset ruokavaliot
 
Ketogeeninen ruokavalio on saavuttanut nopeasti suosiota ruokavaliona, jonka avulla voi polttaa merkittävästi rasvaa. Vielä äskettäin on ajateltu, että ketogeeniset ruokavaliot polttavat tehokkaasti rasvaa, mutta vähentävät samalla suorituskykyä merkittävästi.
Tohtori Jacob Wilson on toiminut viime aikoina ruokavalion kannattajana yhdessä tohtori Jeffrey Volekin kanssa. He ovat yhdessä suorittaneet tutkimusta, joka tutki ketogeenisen ruokavalion vaikutusta voimaharjoittelua harrastavien miesten voimaan ja tehoon.
 
Tutkimus: Tutkittiin 25 voimaharjoittelua harrastavaa miestä, joiden keskimääräinen kyykky oli 1,56 kertaa heidän kehonpainonsa verran.
 
13 (n=13) ketogeenisen ruokavalion ryhmässä ja (n=12) länsimaisen ruokavalion ryhmässä.
Ryhmät noudattivat ruokavalioitaan 2 viikkoa (jossa ajassa tutkimukset ovat yleensä osoittaneet ihmisten sopeutuvan ketoosiin), minkä jälkeen he aloittivat voimaharjoittelun viikolla 3.
 
Ketoryhmän todettiin olevan ketoosissa verikokeiden avulla. Ketogeeninen ruokavalio koostui 75 % rasvasta, 5 % hiilihydraateista ja 20 % proteiineista. Länsimainen ruokavalio koostui 55 % hiilihydraateista, 20 % proteiineista ja 25 % rasvasta. Ketoryhmälle annettiin hiilihydraattitäydennystä viikoilla 10–11, jolla vältettiin virheet kehonkoostumusmittauksissa.
 
Tulokset:
Molempien ryhmien rasvaton massa kasvoi merkittävästi ilman eroja ryhmien välillä. 
Ketoryhmän rasvaton massa kasvoi merkittävästi viikoilla 10–11 hiilihydraattitäydennyksen yhteydessä, joten tulokset eivät eronneet länsimaisen ruokavalion tuloksista. Lisäksi ketoryhmän rasvaton massa kasvoi tutkimuksen aikana huomattavasti enemmän: ”Absoluuttinen delta-analyysi paljasti, että rasvattoman massan muutokset viikoilla 1-11 ja 10–11 olivat ketoryhmällä merkittävästi suuremmat länsimaisen ruokavalion ryhmään verrattuna (p<0,007) ” (Wilson, Lowery, Roberts, Sharp, Joy, Shields… D’Agostino, 2017).
 
Myös lihastiheys kasvoi merkittävästi ketogeenisen ruokavalion aikana. Voimassa tai huipputehoissa ei havaittu merkittäviä eroja. Tutkijat havaitsivat kuitenkin ketoryhmällä parantuneen testosteronipitoisuuden, joka kasvoi 118 ng/dl kun länsimaalaisen ruokavalion ryhmällä se pieneni 36 ng/dl.
 
Yhteenveto:
Rasvattoman massan lisääntyminen johtuu osittain hiilihydraattitäydennyksen aiheuttamasta lisääntyneestä glykogeenipitoisuudesta sekä kasvaneista vesivarastoista (mikä on yleistä hiilihydraattipiikin aikana). Tämän vuoksi näyttää siltä, että ketogeeninen ruokavalio soveltuu erittäin hyvin voima-/kestävyysharjoittelijoille.
 
Wilson, J. M., Lowery, R. P., Roberts, M. D., Sharp, M. H., Joy, J. M., Shields, K. A., … D’Agostino, D. (2017).

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

LUE LISÄÄ BLOGISTA

Ilmaisia työkaluja rasvanpolton aloittamiseen

Hyvinvointivalmentaja Anni Sirviö opastaa sinut näiden vinkkien avulla turvallisesti alkuun!.

Ilmainen E-kirja

Lataa ilmainen e-kirja, joka sisältää herkullisia reseptejä ja vinkkejä ketogeeniseen ruokavalioon.

Webinaari rasvanpolttoon

Tule kuuntelemaan ilmainen webinaari, joka tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen rasvanpolttoon.

Soveltuuko keto minulle?

Tämä video käy läpi ketogeenisen ruokavalion "vaikutuksia" ja antaa uusia näkemyksiä ruokavalioon.

Oletko valmis aloittamaan kickstart matkasi?

Aloita valitsemalla sinulle sopiva valmennus